Födelsedagsfirande i Småland och drömmar om offerter

Vi har just hämtat oss från helgen i Småland. Vi firade pappas födelsedag. Mina syskon, respektive samt barn var där. Våra magar är uppmättade på underbar mat, kakor och tårtor. Mamma och pappa är ett sånt bra team och lyckas få stora familjetillställningar till nobelmiddagar. Deras ostkaka gjord på mjölk hämtad från bondgården tidigt på morgonen, ljummen och nymjölkad, är ändå pricken över i. Min morbror spelade låtar från svensktoppenskivan och jag såg på melodifestivalen med mina brorsbarn. Vi tog promenader och på söndagen fick jag och Petter sovmorgon när Ludwig hängde med mormor och morfar. 

På sommarstugefronten jobbar vi i kulisserna. Det krävs en kontrollansvarig för bygget, vi har slängt ut några trådar och hoppas på napp. Vi väntar på offerter från tre byggföretag. (lång väntan) Vi tror att de dyker upp på torsdag. I bygglovsansökan ska färgval på tak, fasad och fönster anges enligt NCS-systemet. Det lutar mot ljusgrått plåttak och stuprännor i samma, grått hus och vita detaljer samt vita fönster. Det är många val som ska göras. På SVT 1 Husdrömmar visade de ett riktigt läckert hus igår. Det bygget tog ett år längre än planerat, men vilket resultat de fick. 

 
 
 
Husdrömmar - NCS-systemet - SVT - Småland - bygglovsansökan - familj - färgval - kontrollansvarig - offert - svensktoppen